RST Logistics

- Hadde vi visst hvor bra SpareBank 1 Factoring sin løsning fungerte – og hvor god oppfølging vi skulle få, hadde vi byttet for lenge siden!

Økonomiansvarlig Lillian M. Sæther og daglig leder Richard Sæther i RST Logistics AS.
Økonomiansvarlig Lillian M. Sæther og daglig leder Richard Sæther i RST Logistics AS.

RST Logistics AS har gjennomført en vellykket overgang til SpareBank 1 Factoring. Lillian Sæther, økonomiansvarlig i selskapet, ønsker å dele sine positive erfaringer med den nye løsningen.

Bakgrunn

RST Logistics AS er et transport- og logistikkselskap med hovedkontor i Askim. Selskapet ble grunnlagt for 30 år siden av Richard Sæther. Med 50 biler på veien og 6.000 m2 lagerfasiliteter for tredjepartslogistikk, har selskapet opplevd jevn vekst.

Factoring i 15 år

For rundt 15 år siden tok RST Logistics AS en viktig beslutning om å implementere factoring gjennom sin daværende leasingpartner. Selv om factoringsamarbeidet krevde noen manuelle operasjoner opplevde selskapet forbedret likviditet som var avgjørende for å vokse videre. Lillian og RST Logistics AS tilpasset rutinene og antok at dette var en uunngåelig del av factoringprosessen. Nå forstår de at factoring kan gjøres enklere.

Overgang til SpareBank 1 Factoring

Etter å har brukt SpareBank 1 Factoring i noen måneder, er Lillian spesielt imponert over brukervennligheten på Factolink-plattformen. - Factolink er for «Dummies». Det er kjempelett å forstå. Får du litt opplæring, skjønner du alt, sier hun. Lillian fremhever også den enkle genereringen av månedsavregninger og muligheten til å eksportere rapporter direkte til Excel. - Det er gull verdt for oss. Da kan man sortere tallene og mye lettere finne differanser.

Automatiserte prosesser for smidig hverdag

Overgangen til SpareBank 1 Factoring har forenklet arbeidsdagen for Lillian og resten av teamet hos RST Logistics AS. Automatiserte prosesser, som bl.a. at fakturafilene direkte leses inn hver morgen, har eliminert manuelle oppgaver. - Jeg bruker mye mindre tid nå. Prosessene er mer automatisert, noe som gir mindre manuell håndtering, bekrefter Lillian som tidligere måtte sende over fakturafilene på e-post.

Trygg og smidig oppstart

Selv om Lillian er svært fornøyd med SpareBank 1 Factoring sine løsninger, innrømmer hun at hun var skeptisk til å bytte fra sin tidligere leverandør.

Hun ønsker å gi anerkjennelse til SpareBank 1 Factoring sin praksis rundt oppstart av nye klienter. Den proaktive rollen, dedikasjonen og evnen til å håndtere integrasjon og filtilpasning under overgangen, skaper en betydelig trygghet for nye klienter gjennom hele etableringsprosessen. Lillian anbefaler at SpareBank 1 Factoring i større grad utnytter den smidige etableringsprosessen som et salgsargument.

- Jeg var kjemperedd for hvordan overgangen skulle gå, for jeg har jo aldri byttet før. Men de som jobber med etablering av nye avtaler i SpareBank 1 Factoring fortjener skryt. Jeg vil spesielt trekke frem vår kontakt under etableringen, som var forut for alt som skulle skje gjennom oppstarten.

Med en problemfri overgang, ser RST Logistics AS nå fram til å videreføre samarbeidet med SpareBank 1 Factoring. - Det har vært kjempebra, konkluderer Lillian. Hun legger vekt på viktigheten av å dele erfaringer, for å hjelpe andre bedrifter med å ta riktige steg mot en mer effektiv hverdag.